Når ble din nettside sist oppdatert?

En nettside er ofte det første møtet man har med en ny forening eller organisasjon. Den fungerer som en inngangsportal for de som er interessert i temaet og har googlet seg frem, eller blitt anbefalt organisasjonen fra en bekjent.

Førsteinntrykk av organisasjonen

For de aller fleste foreninger og organisasjoner var det et stort øyeblikk å få på plass en nettside. Øyeblikket ble muligens til og med feiret; en viktig milepæl var nådd. Dessverre stopper ikke jobben der, og mange nedvurderer viktigheten av å holde sidene oppdatert. Det nytter faktisk ikke å ha en nettside bare for å ha den. De aller fleste besøkende vil umiddelbart legge merke til at informasjonen er utdatert, og dette er ikke noe godt førsteinntrykk av organisasjonen. Det er unødvendig å si at slike førsteinntrykk neppe fører til at interessen som i utgangspunktet var der, blir dyrket eller videreført.

Trenger man egentlig en nettside?

Dersom man bruker andre kommunikasjonsplattformer som Facebook, Instagram eller LinkedIn er det lett å tenke at synligheten til organisasjonen er god nok. Slike tanker kan bidra til at innholds-arbeidet på egen nettside blir nedprioritert. Noen vil til og med påstå at i dagens sosiale medier-styrte kommunikasjonsverden så er nettsider i ferd med å bli utdatert. Men dette stemmer ikke.

Inngangsportalen

En nettside er i veldig mange tilfeller inngangsportalen for nye medlemmer. Det er hit de går for å lese mer om organisasjonen. For å få bekreftet om denne organisasjonen er den de trodde den var. Om den har noe å tilby. For å kunne avgjøre om de skal melde seg inn eller ikke. Og det er jo nettopp dette vi som jobber med organisasjonene vil: at folk melder seg inn. For at dette skal skje er vi nødt for å kommunisere ut om de tingene vi står for, jobber for, og hva vi kan tilby våre medlemmer.

Kort levetid

Informasjon har kort levetid i dagens høyteknologiske samfunn. Informasjon som var relevant i går, er ikke lenger viktig i dag. Dette stiller høyere krav til de som er ansvarlig for å holde nettsider oppdatert. I tillegg er det relevant for hvor organisasjonen havner på Google-søk. Utdaterte nettsider blir rangert lavere av Google og synligheten blir kompromittert. Har man ikke kapasitet til å håndtere disse tingene bør man vurdere å skaffe seg litt bistand.

Vi kan hjelpe deg! Vi kan skreddersy en løsning som passer for akkurat dine behov. Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat.