En nettside er ofte det første møtet man har med en ny forening eller organisasjon. Den fungerer som en inngangsportal for de som er interessert i temaet og har googlet seg frem, eller blitt anbefalt organisasjonen fra en bekjent.
Førsteinntrykk av organisasjonen
For de aller fleste foreninger og organisasjoner var det et stort øyeblikk å få på plass en nettside. Øyeblikket ble muligens til og med feiret; en viktig milepæl var nådd. Dessverre stopper ikke jobben der, og mange nedvurderer viktigheten av å holde sidene oppdatert. Det nytter faktisk ikke å ha en nettside bare for å ha den. De aller fleste besøkende vil umiddelbart legge merke til at informasjonen er utdatert, og dette er ikke noe godt førsteinntrykk av organisasjonen. Det er unødvendig å si at slike førsteinntrykk neppe fører til at interessen som i utgangspunktet var der, blir dyrket eller videreført.
Trenger man egentlig en nettside?
Dersom man bruker andre kommunikasjonsplattformer som Facebook, Instagram eller LinkedIn er det lett å tenke at synligheten til organisasjonen er god nok. Slike tanker kan bidra til at innholds-arbeidet på egen nettside blir nedprioritert. Noen vil til og med påstå at i dagens sosiale medier-styrte kommunikasjonsverden så er nettsider i ferd med å bli utdatert. Men dette stemmer ikke.
Inngangsportalen
En nettside er i veldig mange tilfeller inngangsportalen for nye medlemmer. Det er hit de går for å lese mer om organisasjonen. For å få bekreftet om denne organisasjonen er den de trodde den var. Om den har noe å tilby. For å kunne avgjøre om de skal melde seg inn eller ikke. Og det er jo nettopp dette vi som jobber med organisasjonene vil: at folk melder seg inn. For at dette skal skje er vi nødt for å kommunisere ut om de tingene vi står for, jobber for, og hva vi kan tilby våre medlemmer.
Kort levetid
Informasjon har kort levetid i dagens høyteknologiske samfunn. Informasjon som var relevant i går, er ikke lenger viktig i dag. Dette stiller høyere krav til de som er ansvarlig for å holde nettsider oppdatert. I tillegg er det relevant for hvor organisasjonen havner på Google-søk. Utdaterte nettsider blir rangert lavere av Google og synligheten blir kompromittert. Har man ikke kapasitet til å håndtere disse tingene bør man vurdere å skaffe seg litt bistand.
Vi kan hjelpe deg! Vi kan skreddersy en løsning som passer for akkurat dine behov. Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat.